Vraag jij jezelf wel eens af wat leren is?

Wat een rare vraag, dat kan je toch gewoon opzoeken in een woordenboek!

‘Leren’ is een seniorenflat
Leertrajecten van nu zijn vaak net seniorenwoningen: gloednieuwe appartementen die worden ingericht met oude vertrouwde meubels, omdat je die nu eenmaal gewend bent.
Hoe zit dat met jouw leertrajecten?
De meeste moderne leertrajecten zijn namelijk ingericht op leren.
Logisch, zou je zeggen – maar leren is niet meer wat het geweest is. Met die oude meubels zou je wel eens helemaal de plank mis kunnen slaan.

‘Leren’ gaat op de schop
Er is een groot verschil tussen de klassieke betekenis van leren uit het Koenen woordenboek en iemands antwoord op de vraag: Wat is leren volgens jou?
Een onderzoekje leverde 12 persoonlijke definities van leren op.

Daarvan gingen er :

  • acht over het proces van leren: Met alle zintuigen Actief oefenen Afkijken Struikelen Verbeteren Uitleggen;
  • twee over het doel van leren: groei
  • slechts twee over het resultaat van leren: iets weten/kunnen wat je eerst niet kon.

Oude meubels in nieuwe appartementen?
Het verschil tussen het antwoord uit het woordenboek en dat van tien van de twaalf bevraagden geeft vooral aan dat de term ‘leren’ zelf aan verandering onderhevig is. Waar in het woordenboek gesproken wordt over: “onderwijzen, doen kennen en prediken” van oude kennis, zijn we meer en meer bezig met de bruikbaarheid van kennis en vaardigheden voor de toekomst. Geen oude meubels in nieuwe appartementen, maar nieuwe meubels:

  • Kennis die de generatie onderwijzers vóór ons nog niet had, en
  • Vaardigheden die zij op een andere manier toepasten – bij gebrek aan ICT 😉

Intern conflict
Het kan natuurlijk heel goed voelen om het oude leren vol te houden; te blijven onderwijzen, de weg wijzen en voordoen zoals jij het altijd doet. Maar waarom zou je dat willen als trainer of docent? Met oude instrumenten nieuwe resultaten proberen te behalen werkt niet.

Nieuw gereedschap voor beter, relevant en snel leren.
Waarom is een nieuwe definitie van leren relevant? Omdat het belangrijk is je te realiseren dat het om de weg gaat en niet om de eindbestemming. Het maakt wel degelijk uit hoe je iets leert, omdat het leerproces zelf geleerd moet worden.

En natuurlijk heeft dit implicaties voor de inrichting van leerprocessen. Niet meer met oude leermethoden: de vaste leerlijn, opkomstplicht, feitelijke kennis in een vaste volgorde. Maar werken met nieuwe blended leermogelijkheden, ondersteund door de technologie van internet, mobile devices en forums in een flexibel toepasbare online leeromgeving. In de klas én thuis én op het werk én met bijbehorende online studieplek. En als je daar een leuke anekdote deelt, ruimte schept en overzicht brengt ben je als trainer heel goed bezig.

Trainer of docent zijn is tegenwoordig nog veel leuker dan vroeger. Want tegenwoordig kan je heel dichtbij komen: communicatie hebben we in onze handpalm (smartphone) waar je door het inrichten van een goede user interface, middels creatieve werkvormen direct bij je deelnemers binnenkomt. Zo richten we gloednieuwe appartementen in, met gloednieuwe meubels, voor jonge en oude mensen die zich voorbereiden op hun toekomst.

Deventer

De ruimte.. en de inrichting

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *